
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Review of Complaint by the Independent Complaints Review Panel 
(ICRP).  The Complainant and ABC Radio Programs, AM, PM and The 
World Today 
 
 
On Friday 1 July 2005, the complainant sent an email to ABC Corporate Affairs on 
the subject of “Biased Reports of Bush’s Speech”.  This referred to ABC radio 
broadcasts on 29 and 30 June, dealing with President Bush’s address to the nation 
from Fort Bragg military base in North Carolina, in which he spoke on the war in Iraq.  
The programs were AM, PM and The World Today.  These programs are current 
affairs programs which seek to cover events and issues of the day.  He complained 
of an absence of serious criticism by the ABC of the content of the speech and of the 
war in Iraq, in the broadcasts. 
 
On Saturday 2 July, the complainant sent a further email, containing certain 
references to other broadcasts and enquiring why the ABC (apparently in these 
broadcasts) failed to “consider the revelations in the DSM relevant to Bush’s stated 
position.”  This email related back to a previous email, sent by the complainant on 21 
June, in which he requested that the ABC honour its “responsibilities under the ABC 
Charter and put the revelations of the DSM to the Government for a response.” 
 
The DSM is the Downing Street Memo of 21 July 2002, prepared for the British Prime 
Minister, Tony Blair, for use in a meeting with his national security staff at Downing 
Street.  It related to the question of invasion of Iraq, which occurred eight months 
later.  The complainant has emphasised that it contained “two important points”.  
These were: 

a) that the White House was intent on going to war long before it announced the 
decision to invade Iraq. 

b) that intelligence and facts were being fixed around this policy – military action 
would be justified by the conjunction of terrorism and the WMD. 
 

The ABC responded on 12 July 2005 indicating that it was satisfied that its coverage 
was “in accordance with its Code of Practice and Editorial Policies.” 



 2

 
After some further correspondence, dealing with references to the DSM in other ABC 
reports and elsewhere, the complainant sent a long email to ABC Corporate Affairs, 
entitled “ Suppression of DSM”, in which he complained, in effect, that the ABC had 
culpably failed in its duty to criticise President Bush and his administration in light of 
the material in the DSM.  He complained of the ABC’s having committed “a clear 
breach of section 4.2 of your Charter” and asked that his complaints be referred to 
the Independent Complaints Review Panel (the Panel). 
 
The Panel has accepted the complaint for review and, in accordance with the 
requirements of section 12.6 of the ABC Editorial Policies, has referred to the ABC’s 
Head of Audience and Consumer Affairs seeking the ABC’s comments on the 
complaint.  The Panel has considered the complaints and the ABC’s response, 
together with the relevant sections of the ABC’s Editorial Policies and Code of 
Conduct. 
 
 
 
The relevant provisions of the Editorial Policies and the Code of Practice 
 
The jurisdiction of the Panel is established by section 12.6.1 of the Editorial Policies 
which provides, “The ABC Board has established an Independent Complaints 
Review Panel (ICRP) to review written complaints relating to allegations of serious 
case of factual inaccuracy, bias, lack of balance or unfair treatment arising from an 
ABC broadcast or broadcasts, or publication of material on ABC Online.” 
 
See also section 9.4 of the ABC Code of Practice. 
 
As the complaint essentially alleges bias and lack of balance in the broadcasts, 
regard must be paid to the relevant requirements of section 5.1 of the Editorial 
Policies, which is entitled “The Charter of Editorial Practice”.  They are as follows: 
 
Section 5.1.1  
“The ABC takes no editorial stand in its programming.” 
 
Section 5.1.4 
“Balance will be sought through the presentation, as far as possible, of principal 
relevant viewpoints on matters of importance. This requirement may not always be 
reached within a single program or news bulletin but will be achieved as soon as 
possible.” 
 
Section 5.1.5  
“The commitment to balance and impartiality requires editorial staff to present a wide 
range of perspectives and not unduly favour one over the others. But it does not 
require them to be unquestioning, nor to give all sides of an issue the same amount 
of time. News values and news judgements are a material consideration in reaching 
decisions, consistent with these standards.” 
 
Section 5.1.6 
“In serving the public’s right to know, editorial staff will be enterprising in perceiving, 
pursuing and presenting issues which affect society and the individual.” 
 
See also sections 4.2 and 4.3 of the ABC Code of Practice, which are in similar 
terms. 
 



 3

These are, of course, very broad statements of principle.  They must be applied in a 
common sense, realistic manner with due regard to the nature of the broadcasts in 
question.  These broadcasts contain a series of discrete stories, each of which must, 
necessarily, be brief.  They cannot be, nor ?purport to be, in-depth discussions of any 
particular topic because of the nature of and the time slot for the programs. 
 
 
 
The Broadcasts  
 
The complaint relates to short news items on successive days, dealing with Mr 
Bush’s speech.  On 29 June, Mark Colvin introduced the story by stating “The US 
President George W Bush has gone on national television to rally flagging public 
opinion in the face of the rising death toll in Iraq.”  He also stated that “Mr Bush again 
sought to link America’s enemies in Iraq to the terrorists who carried out the 
September 11 attacks on Washington and New York.” 
 
The body of the report from Michael Rowland, the PM reporter in Washington, 
emphasised that it was, unusually, given at Fort Bragg to 700 soldiers and “was a 
distinctly sombre affair” with “only one outbreak of applause.”  It referred to violence 
and bloodshed but asserted that the sacrifice was “vital to the future security of our 
country” and that no timetable could be set for the withdrawal of US troops. 
 
Mr Rowland made the comment “with opinion polls showing a dip in public support 
for the war, the President sought to bolster America’s resolution by treating the 
insurgence in Iraq and the September 11 terrorists as one and the same.”  He quoted 
the President’s words, “they are trying to shake our will in Iraq, just as they tried to 
shake our will on September 11, 2001”. 
 
The report continued with a statement from “veteran political advisor, David Gergen, 
who has served four US Presidents” who stated that many critics would be “angered 
by the playing of the 9/11 trump card”, which had been played before “in various 
political moments.” 
 
Reference was also made to criticisms as to “the lack of substance in the President’s 
speech” and his failure to be more candid about the length of time needed to 
accomplish the Iraq mission. 
 
The 30 June broadcast was introduced by Eleanor Hall, who stated “early reports 
suggest the President’s nationally televised speech on Iraq has failed to galvanise 
public support for the war” and that he had “attempted to link the war in Iraq with the 
wider war on terrorism.” 
 
In the body of the report, reference was made to criticism of the speech in that it was 
difficult to see any “plan for getting the job done” and that even some Republicans 
were finding it hard to support him.  The Democrat Leader in Congress was quoted 
as emphasising the absence of any “strategy for success.” 
 
 
 
 
 
 
 
 



 4

The complaint and the ABC’s response  
 
In effect, the complaint is that the reports should have been far more critical and that 
specific reference should have been made to the DSM, as indicating that entry into 
the war was based on lies.  The complainant says “the fact that Bush deliberately 
tried to associate Iraq with 9/11 despite the fact that this had been completely 
discredited was overlooked in both your biased reports, just as it was overlooked 
before the war began.” 
 
In its response the ABC denies that “the ABC has taken any editorial stand in its 
reporting of the war in Iraq and that the stand favours the Government’s position.”  
This accords with Section 5.1.1 of the Charter of Editorial Practice. 
 
The Panel is satisfied that Editorial Policy and the Code of Practice did not require 
that the broadcasts in question be more critical of the President's speech and, in 
particular, did not require reference to the DSM.  The ABC, in its response, has 
referred to its comprehensive coverage of the Iraq war, provided over several years. 
This has included references, in various programs, to the Downing Street Memo, in 
which the points referred to by the complainant have been canvassed.  In the Panel’s 
view, the ABC has demonstrated sufficient compliance with Section 5.1.4 of the 
Charter. 
 
It is clear that the intention of the broadcasts was to set out briefly the main features 
of the President’s speech and to refer to its reception in America.  This included 
criticisms that were made of it in America, including criticisms of the President’s 
attempt to associate Iraq with the 9/11 terrorist attacks.  The broadcasts did not 
purport to do more than this and, clearly, did not set out to present any in-depth 
analysis of the war and the motivations that may have led to it. 
 
 
 
Conclusion  
 
For the above reasons, the Panel does not uphold this complaint. 
 
 
 
 

Michael L Foster 
ICRP Convenor 
November 2005 


