
 1

Independent Complaints Review Panel 
 
 

Report on Complaint re 
Foreign Correspondent segment, Estonia - Sex Tours, 12.7.06 

 
 
 
The complainant took exception to the above program segment.  She complained 
to the ABC that it contained factual inaccuracy and that the facts were 
“distorted….to a dangerous degree” by “grave omissions”.  It was unbalanced in 
that it provided an “extremely one-sided” view of the life and culture of Estonia.   
 
The program, which the Panel has viewed and considered, was, basically, a 
report on a “stag holiday” in Tallinn of a group of men from England.  It included 
interviews with some of the men, a female member of the Estonian parliament, 
and also a former sex worker.  In the interview these latter persons spoke in 
Russian not Estonian.  The complainant was offended by the use of “the 
language of a foreign power that occupied and oppressed us for more than 50 
years.”   She also complained that there was no mention of the fact that the sex 
industry in Estonia was “in the main known to be controlled by Russian criminal 
elements”.  Although she, at first, considered that the member of parliament was 
a Russian, resident in Estonia, she accepted , after receiving more information, 
that, although of Russian descent, she was “considered a loyal Estonian citizen.”   
 
Nevertheless, she complained that the interview should not have been conducted 
in Russian as most viewers would have been misled into believing that Estonian 
was being spoken.  At least, an explanation should have been provided in the 
program as to why Russian was being used.  The fact that the reporter had 
greater facility in that language, as explained to her by the ABC, should have 
been made clear to the viewers of the broadcast.   
 
The complainant also took exception to the program’s assertion that Estonia was 
“one of the poorest countries in Europe”, which, she said, was demonstrably 
untrue.   
 
The complainant has been dissatisfied by the responses to her complaint by ABC 
Audience and Consumer Affairs (ACA) and also by the Complaints Review 
Executive (CRE).  On 3 November 2006 she sought review of her complaint by 
this Panel.  In her application for review, she complained that “in the program 
Estonia was gravely misrepresented as an ailing, third world country that was 
only too eager to promote distasteful sex tours to help with their miserable 
economy” and that  it was “doing all it can to earn money from foreign yahoos”.    
 
She attached the email correspondence which had passed between her and the 
ABC, as well as a recent “Times” (Europe) article which (inter alia) said that the 
Estonian economy “once a basket case, is now one of Europe’s most dynamic, 
racing along at a 12 percent growth clip – faster than China”.   
 
The Panel has considered all of this material, together with the responses of the 
ACA and CRE, and the ABC’s response to this complaint 
 



 2

 
Relevant Provisions of the ABC’s Editorial Policies and Code of Practice: 
 
The Foreign Correspondent program is in the category of “news and current 
affairs”.  Accordingly, the following provisions of the ABC Editorial Policy apply to 
it.   
 
Section 5.1.3: “Every reasonable effort must be made to ensure that the factual 
content of news and current affairs programs is accurate and in context.  
Demonstrable errors will be corrected in a timely manner and in a form most 
suited to the circumstances.” 
 
Section 5.1.4: “Balance will be sought through the presentation, as far as 
possible, of principal relevant viewpoints on matters of importance.  This 
requirement may not always be reached within a single program or news bulletin 
but will be achieved as soon as possible.” 
 
Section 5.1.5: “The commitment to balance and impartiality requires editorial 
staff to present a wide range of perspectives and not unduly favour one over the 
others.  But it does not require them to be unquestioning, nor to give all sides of 
an issue the same amount of time.  News values and news judgements are a 
material consideration in reaching decisions, consistent with these standards.” 
Also, Sections 4.1 and 4.2 of the ABC’s Code of Practice are of similar import. 
 
Section 4.1: “Every reasonable effort must be made to ensure that the factual 
content of news, current affairs and information programs is accurate.  
Demonstrable errors will be corrected in a timely manner and in a form most 
suited to the circumstances.” 
 
Section 4.2: “Every reasonable effort must be made to ensure that programs are 
balanced and impartial.  The commitment to balance and impartiality requires 
that editorial staff present a wide range of perspectives and not unduly favour 
one over the others.  But it does not require them to be unquestioning, nor to 
give all sides of an issue the same amount of time.” 
 
 
Discussion   
 
The complaint raises two main questions:  
 
a) was the program unbalanced and lacking in impartiality and 
b) did it contain factual inaccuracy, not appropriately corrected in a timely 

manner? 
 
(a) Balance and Impartiality 
 
In the Panel’s view this question must be considered in relation to the obvious 
scope and main thrust of the program.  As already indicated, it focused on a 
particular “stag party” of a group of male tourists and involved some discussion 
of the sex industry in Estonia and the use being made of it by tourists.   
 
 
 



 3

 
It did not purport to be a consideration in depth or even an overview of the 
Estonian economy and culture.  Nor did it purport to be an investigation of the 
continuing role and influence of Russians in the country and, in particular, in its 
sex industry, including the attitude of ordinary Estonian citizens to the industry 
and Russian involvement in it.  Had this been so, there would have been some 
basis for a finding of imbalance.   
 
The Panel also notes that there were, in any event, some balancing factors in the 
program.   Concerns about the program conveying an impression of a country 
‘only too eager to promote distasteful sex tours’ are ameliorated by the 
parliamentarian Nelli Kalikova’s criticism of the behaviour of the sex tourists and 
her comments like: 'hooliganism rarely seen amongst locals'.  Additionally, the 
contextualising of the depiction of the industry and Estonia by the reporter’s 
voice over which contrasts their behaviour with the ‘reserved and modest 
Estonians’ presents an alternative aspect’.   That some of the tourists themselves 
are shown to have ambivalent attitudes serves to further balance the coverage.  
Also, it is accepted by the complainant that the use of Russian language in the 
interviews had no effect upon their content.  Moreover, very few viewers in 
Australia could have been aware that the Estonian language was not being used 
and could not, therefore, have formed any impression that the use of Russian 
was some kind of “put down” of Estonia. 
 
The Panel is satisfied that there was no suggestion in the report that sex tourists 
were encouraged or welcomed by the broader Estonian population. 
 
The Panel is satisfied that the complaint of imbalance and lack of impartiality 
should not be upheld.   
 
(b) Factual Inaccuracy  
 
The complaint, in this regard, related to the alleged assertion in the program that 
Estonia was “one of the poorest countries in Europe”.   The comment by the 
reporter was, in fact, that “Estonia is one of the poorest countries in the EU and 
one third of its citizens live in poverty”.  The ABC has accepted that this 
comment was inaccurate, in the following portion of its submission: 
 
“This reference was based on interviews conducted by Emma Griffiths with Ms 
Nelli Kalikova, a parliamentarian who is a member of the parliament’s social 
affairs Committee and Ms Sirle Blumberg, the Director of Estonia’s AIDS 
Prevention Centre.  Both contended that about a third of Estonian citizens live in 
circumstances that justify the description of poverty.  On review, the ABC 
believes that the reference to “one third of Estonians living in poverty” should 
have been more clearly presented as the understanding of Ms Kalikova and Ms 
Blumberg rather than being presented as unqualified fact.” 
 
The ABC also accepts that it was appropriate for this error to have been 
corrected by an Editor’s Note to the program transcript on the website but that 
this correction was not made “in a timely manner”. 
 
 
 



 4

In its submission, the ABC, whilst pointing to a recent study which supported the 
statement that one third of Estonian citizens lived in poverty, stated 
“Nevertheless, in relation to the specific language used in the program, the ABC 
acknowledges that the report did not adhere to the requirements of Section 4.1 
of the Code of Practice.  The ABC regrets this, and has written to (the 
complainant) to apologise for this lack of precision and an Editor’s Note will also 
be added to the program transcript on the website.” 
 
 
Conclusion 
 
The Panel finds that the breach thus referred to, has occurred in the program 
broadcast.  However, it is satisfied that the program did not inaccurately portray 
Estonia as a ”an ailing third world country that was only too eager to promote 
distasteful sex tours to help with their miserable economy”. 
 
 
Recommendation 
 
If this has not already occurred, the Panel recommends that the ABC should 
write to the complainant apologising in the same terms as in its letters sent to 
the persons who had complained to ACMA. 
 
 
 
 
 
 
Michael L Foster QC 
Convenor 
Independent Complaints Review Panel 
 
15 February 2007 


