
 1

 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 

PUBLIC REPORT ON AUDIENCE COMMENTS AND COMPLAINTS 
 

APRIL – JUNE 2007 
 
 



 2

 
1. ABC Complaint Handling Procedures ............................................................................ 3 
2. Overview ............................................................................................................................ 4 
3. Summary of complaints upheld by Audience & Consumer Affairs............................. 6 

(i) Matters of fairness, accuracy and independence ....................................................... 6 
Factual inaccuracy ............................................................................................................. 6 
Bias and Balance ............................................................................................................. 21 
Incidental Advertising ....................................................................................................... 22 
Unfair Treatment .............................................................................................................. 22 

(ii) Matters of taste and standards ................................................................................. 24 
Inappropriate content ....................................................................................................... 24 
Sensitivity and Portrayal................................................................................................... 25 
Standards of presentation ................................................................................................ 26 

(iii) Corporate / Infrastructure.......................................................................................... 26 
Captions ........................................................................................................................... 26 
Complaints handling......................................................................................................... 26 

4. Summary of investigations completed by Complaints Review Executive................ 28 



 3

1. ABC Complaint Handling Procedures 
 
The ABC is responsible for the quality and standards of all programs on its services.   
 
With so many program services being provided each day, from time to time errors may occur.  
The ABC aims to ensure that they happen as rarely as possible.  Should errors occur, 
however, the ABC accepts responsibility and will respond promptly and appropriately. 
 
The ABC seeks to respond to complaints as quickly as possible.  We aim to finalise all replies 
within 28 days of receipt of the complaint.   
 
The roles of ABC Audience & Consumer Affairs and the ABC’s Complaints Review Executive 
are described below. 
 
ABC Audience & Consumer Affairs 
 
ABC Audience & Consumer Affairs deals with written complaints about ABC programs. 
 
Depending on the nature of the complaint, it will either be investigated by Audience & 
Consumer Affairs or referred to the relevant division for direct response.  All written 
complaints alleging a breach of the ABC’s Editorial Policies will be investigated by Audience & 
Consumer Affairs. 
 
Audience & Consumer Affairs is independent of program making divisions within the ABC. 
 
Complaints can be sent to Audience & Consumer Affairs at GPO Box 9994 in your capital city 
or submitted via ABC Online at www.abc.net.au/contact. 
 
If a complainant expresses dissatisfaction with a response received from Audience & 
Consumer Affairs, the complainant will be advised of the review mechanisms available, 
including the ABC’s Complaints Review Executive (CRE).   
 
Complaints Review Executive 
 
The ABC established the role of Complaints Review Executive (CRE) to provide an additional 
level of internal review for complainants who express dissatisfaction with ABC Audience & 
Consumer Affairs’ response to their complaint. 
 
The CRE has broad scope to independently review both the broadcast and the manner in 
which the complaint was originally dealt with, and determine whether the ABC acted 
appropriately.  The CRE is independent of both ABC Audience & Consumer Affairs and all 
program makers. 
 
This additional tier of internal review does not preclude complainants from seeking external 
review via the Australian Communications & Media Authority, or the ABC’s Independent 
Complaints Review Panel, depending on the nature of the complaint.  Both these forms of 
review are external and entirely independent of the ABC.   



 4

2. Overview  
 
This report provides information about audience complaints finalised by ABC Audience & 
Consumer Affairs and the ABC’s Complaints Review Executive between 1 April and  
30 June 2007. 
 
Specifically, the report outlines:  
 the overall composition of contacts finalised; 
 the timeliness of responses; 
 the subject matter of complaints received; and 
 the number of complaints upheld. 

 
The report also provides summary details of all complaints upheld by ABC Audience & 
Consumer Affairs and all reviews finalised by the Complaints Review Executive during this 
period.   
 
Overall there were 14,466 written contacts finalised during this period. Of these, complaints 
made up 35% of contacts with 5,081 complaints. Of these complaints, 110 (comprising 131 
issues) were upheld either fully or partially. This figure represents 2.2% of all complaints 
finalised during this period. 
 
Overall composition of audience contacts 
 
Table 1: Written contacts finalised. 
 

% of 
Type of Contact Email Letter Other Total total
Complaint 4442 598 41 5081 35%
Appreciation / Request / Suggestion 8464 314 5 8783 61%
Other 552 46 4 602 4%
Grand Total 13458 958 50 14466 100%  
 
Timeliness of response 
 
Table 2: Timeliness of responses provided. 
 
Type of contact Average response time % of responses provided 

within 28 days 
Complaints 14 days 85% 
All contacts 16 days 71% 
 



 5

Subject matter of complaints finalised 
 
Table 3: Topics of complaint issues finalised.  Note that this table counts the number of 
issues raised by the contacts received. As one contact can raise multiple issues the figures in 
this table will not match exactly those quoted above for contacts. It also includes complaints 
reviewed by the CRE.  
Category Topic Sub topic Upheld Total %
Audience preferences Quality - general N/A 238 4.7%

Quality - general Total 238 4.7%
Scheduling / program changes Change of format 13 0.3%

Change of timeslot 128 2.5%
Discontinuation of program 60 1.2%
Interruption to regular schedule 2 0.0%
Other 220 4.3%
Too many repeats 11 0.2%
Sub total 434 8.5%

Sub total 672 13.1%
Broadcast standards Inappropriate content Bad example 52 1.0%

Bad language / profanity / swearing 4 89 1.7%
Drugs / smoking / alcohol 1 2 0.0%
Offence to religious feeling 106 2.1%
Other 82 1.6%
Poor taste 153 3.0%
Sex and sexuality 30 0.6%
Violence 3 48 0.9%
Sub total 8 562 11.0%

Intrusiveness / invasion of privacy N/A 4 0.1%
News values / news content Not enough coverage 132 2.6%

Other 113 2.2%
Placement in bulletin 16 0.3%
Too much coverage 84 1.6%
Sub total 345 6.7%

Promotions - ABC programs and products Not as advertised / misleading / inconsistent 16 0.3%
Other 11 0.2%
Too few promotions 9 0.2%
Too intrusive 17 0.3%
Too many promotions 19 0.4%
Too revealing 3 0.1%
Sub total 75 1.5%

Sensitivity and portrayal N/A 1 10 0.2%
Standards of interviewing Other 16 0.3%

Poor context / research / background 18 0.4%
Too easy on guest 17 0.3%
Too tough / aggressive / rude to guest 59 1.2%
Sub total 110 2.2%

Standards of presentation Language - poor terminology / misuse of word 1 37 0.7%
Language - pronunciation / grammar / spelling 158 3.1%
Other 151 3.0%
Personal presentation 137 2.7%
Program presentation / set design / camera work 84 1.6%
Sound quality / voiceovers / background music 44 0.9%
Sub total 1 611 11.9%

Sub total 10 1717 33.6%
Corporate / Infrastructure Captions N/A 1 35 0.7%

Customer service / complaints handling N/A 18 82 1.6%
Internet - technical difficulties N/A 159 3.1%
Management issues N/A 251 4.9%
Transmission N/A 113 2.2%
Sub total 19 640 12.5%

Fairness, accuracy Balance N/A 1 179 3.5%
& independence Bias Anti-government 77 1.5%

Anti-opposition 15 0.3%
Other 2 452 8.8%
Other political 49 1.0%
Pro ALP 107 2.1%
Pro Coalition 26 0.5%
Pro-government 128 2.5%
Pro-opposition 12 0.2%
Sub total 2 866 16.9%

Factual inaccuracy N/A 88 778 15.2%
Incidental advertising - Non ABC products / logos N/A 4 23 0.4%
Unfair treatment Denigration 6 98 1.9%

Discrimination 14 0.3%
Other 36 0.7%
Racism 29 0.6%
Sexism 1 18 0.4%
Sub total 7 195 3.8%

Sub total 7 2041 39.9%
Other Other N/A 46 0.9%

Sub total 46 0.9%
Grand Total 131 5116 100.0%  
 
 
 
  
 
 



 6

3. Summary of complaints upheld by Audience & Consumer Affairs  
 
In each case where a complaint is upheld the ABC provides a written response to the 
complainant acknowledging its error. Where appropriate, additional action is taken to rectify 
the mistake and/or ensure that the problem does not recur. Findings in response to upheld 
complaints can include the following: written apologies to complainants; on-air corrections and 
apologies; counselling or reprimanding of staff; amending programs for future broadcasts; and 
reviews of and improvements to procedures. On occasion, a complaint may be upheld for 
more than one reason. 
 
 

(i) Matters of fairness, accuracy and independence 
 
Factual inaccuracy 
 
There were 88 complaints upheld on the grounds of factual inaccuracy. 
 
Upheld complaints of factual inaccuracy regarding television programs 
 
The 7.30 Report – 8 February 2007 
The complaint 
A viewer pointed out that the presenter had referred to the IPCC as the International Panel on 
Climate Change when in fact the IPCC is the Intergovernmental Panel on Climate Change. 
Findings 
The ABC acknowledged the error. 
 
Collectors – 9 February 2007 
The complaint 
Two complaints were received about the description of the program’s “Mystery Object”, a rifle 
barrel inspection tool. The program stated that to use the tool, a sergeant “slides the end bit in 
the uncocked rifle, not the business end, the other end, and he can look in the mirror…”, 
which the complainants alleged was incorrect.  
Findings 
The ABC acknowledged that the description of how the tool was used was inaccurate.  
 
Lateline – 20 February 2007 
The complaint 
A viewer complained that Waziristan had been referred to as a province of Pakistan when it is 
in fact a tribal agency. 
Findings 
The ABC agreed with the viewer and explained that the description was used as shorthand in 
view of Waziristan's complicated political history and administrative arrangements. The 
description should, however, have been double checked and amended to accurately 
represent the agencies as self-governing tribal areas. An editor’s note was added to the 
transcript to explain that Waziristan is a tribal agency, not a province. 
 
Landline – 25 February 2007 



 7

The complaint 
A report on the forestry industry in Tasmania stated that timber plantations covered roughly 
half of the total area of Tasmania. An audience member wrote to complain that this was 
inaccurate. Timber plantations cover approximately 17,500 square kilometres (as stated in the 
story), and Tasmania has an area of 68,332 square kilometres, meaning the proportion is 
closer to a quarter.  
Findings 
The complaint was upheld on the grounds of factual inaccuracy and the online transcript was 
amended to provide the correct information.  
 
Lateline Business – 6 March 2007 
The complaint 
A viewer complained that the figures for the ASX200 and All Ordinaries were transposed in 
the program. 
Findings 
The ABC apologised for the error and advised that the program would increase its efforts to 
ensure the accuracy of its figures. 
 
News Bulletin – 13 March 2007 
The complaint 
A complaint was received alleging inconsistency in reports about two new flagpoles planned 
for Westgate Bridge. On the 7.00 News it was stated that cost of the flags would be half a 
million dollars, while during an 8.30pm news break the cost was stated as $1 million.  
Findings 
It was acknowledged that the amount stated in the 8.30pm news break was inaccurate.  
 
7.00 News – 17 March 2007 
The complaint 
A complaint was received concerning a report that a young woman had fallen four floors from 
an apartment building in Melbourne. The complainant stated that the footage shown in the 
story clearly indicated that the apartment building was only 3 floors high, hence it could not be 
the case that the woman had fallen four floors.  
Findings 
The ABC agreed that a mistake had been made.  
 
7.00 News – 22 March 2007 
The complaint 
During the finance news it was reported that the stock market had “recovered all that was lost 
in the correction”. A viewer wrote to complain that the market had corrected at 6021 and had 
only recovered to a high of 5935.  
Findings 
The ABC acknowledged that the reporter had been premature in his claim of a recovery. The 
handling of this complaint also breached ABC editorial requirements, as a response was not 
provided to the complainant within the required time frame.  
 
7.00 News – 22 March 2007 



 8

The complaint 
A viewer wrote to complain about an image used during a report on Kevin Rudd’s brother 
addressing a conference on uranium. The context of the story implied that the image was of a 
nuclear power plant. However, the plant had visible smoke stacks, which the complainant 
considered to be indicative of gas, geothermal, coal or other biomass plants.  
Findings 
The ABC acknowledged the two-second shot was not of a nuclear power plant and agreed 
that the image should not have been used.  
 
News Bulletin – 22 March 2007 
The complaint 
An audience member wrote to complain about a story which reported that Australia was the 
second greatest producer of carbon emissions in the world. The complainant asserted that 
this statement was incorrect and required the qualification that this was per capita.  
Findings 
The ABC agreed a mistake had been made and the statement should have included the 
phrase “per capita”.  
 
7.00 News – 23 March 2007 
The complaint 
Two complainants wrote to alert the ABC to the fact that, in a news story about the 
Zimbabwean activist Sekai Holland, the news reader incorrectly referred to her as a male.  
Findings 
The ABC agreed that the broadcast was inaccurate. It was found that the mistake was a slip 
of the tongue by the presenter rather than an error in the script prepared for the report.  
 
NSW State Election 2007 – 24 March 2007 
The complaint 
Two complaints were received regarding the “ticker” at the bottom of the screen giving 
incorrect results for Terrigal and The Entrance.   
Findings 
The ABC agreed that there was an error in the ticker display for these two seats, with the 
strings for the winning candidates transposed. Its cause was a coding error in the data file 
used to drive this screen.  
 
Constructing Australia – 25 March 2007 
The complaint 
In an episode on the history of the goldfields pipeline, the inventor of the first electric pipe 
caulking machine was referred to as “Thomas Couston”. A viewer wrote to assert that the 
correct name of the man in question was “James Couston”.  
Findings 
The ABC agreed that the reference was incorrect.  The viewer was advised that the 
program’s producers were in the process of correcting the error to ensure that the inaccuracy 
would not recur in any future broadcasts. 
 
Midday Report – 26 March 2007 



 9

The complaint 
A report from Britain about slavery was introduced with the line “It’s just 200 years since 
slavery ended, across the world”. A complainant wrote to point out that this was incorrect. 
Slavery was officially abolished in Britain 200 years ago, but continued in several other 
countries well beyond that time.  
Findings 
The complaint was upheld on the grounds of factual inaccuracy. The program was from the 
British perspective, hence the date was correct, but the introductory reference to “across the 
world” was incorrect.  
 
News Bulletin – 8.30pm, 1 April 2007 
The complaint 
A news story stated that swimmer Ian Thorpe “…confirmed he’s been told a test sample 
contained elevated levels of two banned substances”. An audience member asserted that this 
was incorrect; Mr Thorpe had in fact tested positive to two hormones at unusually high levels 
(testosterone and luteinising hormone), neither of which is a banned substance.  
Findings 
The ABC agreed that the report should have stated that Ian Thorpe’s sample “contained 
elevated levels of two hormones” and apologised for the error.   
 
Constructing Australia – 1 April 2007 
The complaint 
Two viewers wrote to complain that during one of the program’s historical re-enactments the 
Union Jack was flown upside down.  
Findings 
The ABC acknowledged that in one scene the flag had been flown incorrectly and apologised 
for this error.  
 
Four Corners – 2 April 2007 
The complaint 
Two viewers wrote to complain about the use of the military title “colonel” for Lt Commander 
Swift in a story about David Hicks. The captions displayed the correct title, but the narration 
inaccurately used the title “colonel” four times.  
Findings 
The ABC acknowledged that the voice-over used the incorrect title.  
 
7.00 News – 11 April 2007 
The complaint 
Two viewers wrote to complain that Warren Truss had been incorrectly referred to as the 
Minister for Agriculture, whereas he was actually the Minister for Trade.  
Findings 
The ABC acknowledged the error. The problem had been identified by editorial staff at the 
time and the correct title was used in subsequent bulletins.  
 
7.00 News – 11 April 2007 



 10

The complaint 
A report on Kevin Rudd’s election campaign included footage of an advertisement by the 
Australian Education Union which criticised the Howard Government's funding of public 
education. The voice-over introducing this footage stated “Now the Opposition’s trying 
another tack”. A viewer complained that the report suggested that the AEU was affiliated with 
the ALP, which was incorrect and, according to the viewer, reflected right-wing bias on the 
part of the ABC. 
Findings 
The ABC agreed that the voiceover should have been more clearly worded and 
acknowledged the complainant’s point that the AEU is not affiliated to the ALP.  
 
7.00 News – 13 April 2007 
The complaint 
A complaint was received about a story on recipients of Australia Day honours. Scientist 
Barry Marshall, it was reported, received a Companion of the Order of Australia for medical 
research on ulcers. The complainant pointed out, however, that the award was shared with Dr 
Robin Warren, which the story failed to mention.  
Findings 
The complaint was upheld on the grounds of factual inaccuracy and the ABC apologised for 
the oversight.  
 
7.00 News – 13 April 2007 
The complaint 
During the finance report, in relation to the economic boom occurring in WA, it was stated that 
“anyone in WA who does not have a job doesn’t want one”. An audience member wrote to 
complain that this was untrue as the boom had not occurred across all industries and the 
comment was insensitive to those struggling to find work.  
Findings 
The ABC agreed that the comment was untrue and inappropriate. The complaint was upheld 
on the grounds of factual inaccuracy.  
 
Stateline (NSW) – 18 April 2007 
The complaint 
A viewer wrote to complain about references made to the location of the NSW town of 
Bonalbo. During the weather report it was described as being in the Northern Tablelands, and 
on a map shown on Stateline its position was inaccurate.  
Findings 
The ABC advised that in the case of the weather report, the classification was appropriate 
and was based on information from the Bureau of Meteorology.  This element of the 
complaint was not upheld.  However, the ABC agreed that the map shown on Stateline was 
inaccurate.  The error occurred when the map was compressed for broadcast.  The 
complainant was advised that in future, graphics will be checked more carefully to ensure 
such errors do not recur.   
 
Midday Report – 23 April 2007 
The complaint 



 11

In the business section of the news bulletin, it was reported that ANZ was under trading 
suspension because of its increased bid for E*Trade. Two audience members complained 
that this was incorrect as the ban had been lifted more than an hour prior to the report.  
Findings 
The ABC acknowledged the error.  
 
7.00 News – 23 April 2007 
The complaint 
A news story on Victoria Cross medals reported that none were on public display in 
Queensland. Two complaints were received that this was inaccurate as the VC awarded to 
Private Patrick Joseph Bugden had been on permanent display in the Queensland Museum 
for many years.  
Findings 
The ABC apologised for the error.  
 
Anzac Day Coverage – 25 April 2007 
The complaint 
A complainant wrote to assert that during a segment showing Anzac Day marches of previous 
years, one of the banners for the coverage of Brisbane in 1996 showed the year 1995.  
Findings 
The ABC acknowledged the error.  
 
Anzac Day Coverage – 25 April 2007 
The complaint 
A viewer pointed out that during the coverage of the Anzac Day March in Sydney, a 
participant’s age was cited incorrectly. 
Findings 
The ABC acknowledged the error.  
 
Anzac Day Coverage – 25 April 2007 
The complaint 
During the Anzac Day March broadcast the commentary stated that that the 2nd Field 
Ambulance was formed in 1968. A viewer who had served in the unit wrote to advise that the 
2nd Field Ambulance had been active from as early as 1966.  
Findings 
The ABC acknowledged the error.  
 
7.00 News – 27 April 2007 
The complaint 
An audience member contacted the ABC regarding a news report which stated that Stephen 
Hawking had gone zero-G "in a plane normally used to train astronauts". The complainant 
alleged that the organisation which operated the plane in question was purely a joy flight 
operator.  
Findings 



 12

On review, it was found that the report had referred to “a plane normally used to train NASA 
scientists”.  The ABC agreed that this statement was incorrect.  In fact, it was a commercial 
flight. 
 
7.00 News – 30 April 2007 
The complaint 
In reference to the finance report, a complainant pointed out that 12 months of consecutive 
3% rises resulted in an overall 42.6% increase, rather than the 36% increase stated.  
Findings 
The ABC acknowledged the error.  
 
7.00 News – 3 May 2007 
The complaint 
A viewer noted that a news report concerning a solar-power plant in Spain stated that the 
technology used was “new” and “innovative”. The viewer asserted that this was incorrect as 
there were similar solar-power plants in the United States that had been in operation for “25-
plus years”.   
Findings 
The complaint was upheld on factual inaccuracy. The ABC acknowledged that the report 
should have stated that the technology was new to Europe.  
 
7.00 News – 5 May 2007 
The complaint 
A report about a Qantas takeover bid referred to “last minute support” received by a backer of 
the consortium after the deadline. A viewer wrote to complain that something received after a 
deadline could not be called “last minute”.   
Findings 
The ABC agreed that the statement should have been better phrased. 
 
Einstein Factor – 6 May 2007 
The complaint 
An Einstein Factor question about Brian Burke described him as the WA Premier between 
1983 and 1987. A viewer wrote to say that his tenure was actually 1983 to 1988.  
Findings 
The ABC apologised for the error.  The error had not affected the outcome of the program.   
 
7.00 News – 12 May 2007 
The complaint 
Three viewers wrote to complain that a news item concerning the proposed development on 
the heritage-listed Yungaba site at Kangaroo Point, Queensland, incorrectly stated that the 
building was once owned by the Catholic Church. 
Findings 
All complaints were upheld on factual inaccuracy; Yungaba was never owned by the Catholic 
Church. The confusion was caused by the fact that there is another house in Queensland with 
the same name. The ABC apologised for the error and advised that an upcoming Stateline 
(Qld) program would present the correct historical information regarding the site. 



 13

 
Their Spirit Still Shines – 24 May 2007 
The complaint 
A complaint was received regarding the promotion for this program about the 1967 
Referendum. The promotion included the line "It's forty years since Australia overwhelmingly 
said yes to Indigenous people having the right to vote in their own country." The complainant 
alleged that this was incorrect; i.e., that the referendum had not in fact given Indigenous 
people the right to vote.  
Findings 
The ABC found that, although facts about the referendum were correct in the program itself, 
the promotion did include the incorrect line in question. The complaint was upheld on the 
grounds of factual inaccuracy and the ABC apologised for the error. 
 
7.00 News – 5 June 2007 
The complaint 
In response to a news story about Cardinal Pell, two viewers wrote to complain that he was 
incorrectly referred to as the head of the Catholic Church. One of the complainants pointed 
out that the President of the Catholic Bishop's Conference would be more accurately 
considered the head.  
Findings 
The complaints were upheld on the grounds of factual inaccuracy.  
 
7.00 News – 5 June 2007 
The complaint 
An audience member wrote to complain that a newsreader had referred to Prague as the 
capital of Czechoslovakia, despite the fact that the country was dissolved in 1992.  
Findings 
The ABC acknowledged the error.  
 
7.00 News – 7 June 2007 
The complaint 
A viewer wrote to complain about the fact that a news story used the title “Archbishop” in 
reference to George Pell, when he should have been referred to as “Cardinal”.   
Findings 
The ABC acknowledged the error.  
 
7.00 News – 19 June 2007 
The complaint 
A complaint was submitted in regard to the terminology used to describe the Pasha Bulker in 
a news story. The vessel had been described as a “tanker”, whereas the complainant 
asserted it was actually a “bulk carrier”.  
Findings 
The ABC acknowledged the error. 
 
7.00 News – 23-24 June 2007 
The complaint 



 14

A viewer wrote to complain about a 7.00 News story which described HMAS Sydney as a 
“battleship”, when in fact the term “cruiser” should have been used.  
Findings 
The ABC apologised for the incorrect reference to HMAS Sydney.  
 
 
Upheld complaints of factual inaccuracy regarding radio programs 
 
ABC Radio National – Rear Vision – 3 September 2006 
The complaint 
An audience member wrote to complain about a piece dealing with the history of conflict in Sri 
Lanka. Specifically it was alleged that the 1948 population figures for Sri Lanka’s ethnic 
groups were incorrect.  
Findings 
The aspect of the complaint regarding population figures was upheld on the grounds of 
factual inaccuracy. It was acknowledged that, although the figures came from a reliable 
source, they have been disputed and the source should have been attributed. However, a 
breach of ABC Editorial Policies occurred in the time taken to respond to this complaint, due 
to an administrative error by the program. 
 
PM – 30 January 2007 
The complaint 
An audience member complained that an online story on the Australia Institute’s identification 
of potential sites for nuclear power stations had referred to the Institute as “Labor-linked”, 
which he believed to be inaccurate and indicative of the ABC's bias.  
Findings 
The ABC advised that the online transcript of the program was incorrect. The on-air broadcast 
had actually referred to the Institute as “Labor-leaning”, and the transcript had since been 
amended to reflect this. However, the ABC also agreed that the on-air report had been 
incorrect to refer to the Institute as “Labor-leaning”.  While “left-leaning” would have been 
acceptable according to the Institute’s own director, the reference to a specific party – namely 
the ALP - was inaccurate. The allegation of bias was not upheld. 
 
PM – 1 February 2007 
The complaint 
The ABC received a complaint about a local radio presenter’s references to the Kingaroy Mail 
and coverage of related issues on the PM program on 1 February 2007.  The coverage 
related to the Kingaroy Council’s decision to provide journalists and editorial content for the 
Kingaroy Mail, and the questions this raised about media independence.  The complainant felt 
that coverage on local radio amounted to a criticism of the journalists’ integrity. The 
complainant also alleged that the PM story contained a number of factual inaccuracies.  
Findings 
The complaint about coverage on ABC local radio was not upheld.  The ABC considered that 
the story was a matter of public interest and a legitimate topic for discussion.  The content of 
the discussion was factually based and there was no criticism of the abilities of the journalists 
involved.  However, the ABC agreed that the PM report inaccurately stated that the Council 
had “bought” its own paper and that the owner of the newspaper had agreed to sell it to the 



 15

Council. An Editor’s Note was added to the PM transcript, explaining that the transcript had 
been altered to reflect that the council provides and controls editorial material to the Kingaroy 
Mail, but does not own the paper. 
 
ABC Radio National – Correspondents’ Report – 18 February 2007 
The complaint 
An online user pointed out that the introduction of a report about a major archaeological 
discovery on Salisbury Plain near Stonehenge referred to the discovery as having been made 
“this week” when it had actually been made more than two weeks earlier. 
Findings 
The ABC agreed that the reference to “this week” was incorrect. The report had been written 
and submitted in the week of the announcement but was subsequently held over for a 
fortnight. The inaccurate reference to “this week” was removed from the transcript. 
 
ABC Radio National – The World Today – 1 March 2007 
The complaint 
A listener complained that in a story on gangland figure Carl Williams, the reporter referred to 
the June 2003 killing of Jason Moran as having taken place at a suburban soccer ground. At 
the time, however, the media reported that the murder had taken place at an AFL Auskick 
football  clinic. 
Findings 
The ABC agreed an error had occurred. The mistake was corrected in the transcript.  
 
ABC Radio National – News – 15 March 2007 
The complaint 
In a news story about the likelihood of Sri Lankan nationals on Christmas Island being moved 
to Nauru, it was stated that the Sri Lankans in question had tried to enter Australia illegally. 
Two complainants wrote to assert that as Australia is a signatory to the 1951 refugee 
convention, it is not against the law to arrive here unannounced and apply for asylum.  
Findings 
The ABC determined that the term “illegally” in the context used was inaccurate and therefore 
the complaint was upheld.  
 
PM – 19 March 2007 
The complaint 
A complaint was submitted regarding a report on youth violence in the UK, particularly among 
young black people. The complainant alleged that the report stated that Afro-Caribbeans in 
the UK are descended “from slaves brought to this country 200 years ago” (or words to that 
effect). The complainant felt that the UK Afro-Caribbean community could more accurately be 
described as starting with free immigrants who arrived in the 1950s and later.  
Findings 
On review it was found that the report stated: "Some see black-on-black violence as the 
biggest threat to their community since their arrival here as slaves more than 200 years ago." 
The ABC agreed this could be taken to imply that the UK Afro-Caribbean community was 
founded by slaves, which was agreed to be incorrect.  
 



 16

AM – 26 March 2007 
The complaint 
A complaint was received in relation to a report by the ABC’s Middle East Correspondent  
about a US operation in Iraq. This was a case of “embedded" reporting, and the complainant 
alleged that the audience was not informed of this. It was further alleged that the report 
displayed a pro-Bush Administration bias in its commentary on the status of the US troop 
“surge” and related matters.  
Findings 
The complaint was upheld on one count of factual inaccuracy for the failure to mention that 
the reporter was “embedded”. As one of a series of such reports, it is likely that many 
audience members would have been aware of this but it was nevertheless acknowledged as 
an oversight. The complaints about bias were not upheld.  
 
ABC Radio National – News – 28 March 2007 
The complaint 
A listener pointed out that VRE (vancomycin resistant enterococcus) had variously been 
described as a virus and a bacterial virus when it is in fact a bacterium. 
Findings  
The ABC acknowledged the error and advised that the correct information had been passed 
on to the News division. 
 
612 ABC Brisbane – Evenings – 26 April 2007  
The complaint 
A listener wrote to complain about a reference to the controversy caused when Richard Gere 
embraced Shilpa Shetty at an AIDS awareness conference in India. The presenter stated that 
the event had sparked “Islamic complaints”. The complainant alleged that, although some of 
the protesters may have been Muslim, the majority, including the spokespeople, were not, 
and that the comment was therefore an unfair reflection on Muslims.  
Findings 
The ABC acknowledged that the statement was incorrect.  
 
triple j – Promotions – April 2007 
The complaint 
In a promotion for a Josh Pyke tour, it was stated that he would be touring all capital cities. A 
listener wrote to complain that this was incorrect, as the tour did not include Darwin.  
Findings 
The ABC acknowledged the error and corrected the promotion. 
 
702 ABC Sydney & ABC Radio National – News – 7 May 2007  
The complaint 
A listener wrote to complain about the figures provided on the outcome of the French election. 
The story stated that Mr Sarkozy had a margin of 53%. The complainant asserted that Mr 
Sarkozy’s total vote had been 53% and that he had won by a margin of 6%.  
Findings 
The ABC acknowledged a mistake had occurred in the report’s phrasing of the results.  
 



 17

774 ABC Melbourne – News – 13 June 2007 
The complaint 
A news story about a report on the government’s new IR legislation stated that one in five 
businesses had employed additional staff since the changes. An audience member 
complained that this figure was inaccurate because the report actually stated that one in five 
businesses out of the 10% of businesses that had made changes had employed additional 
staff (i.e., 2%).  
Findings 
The ABC agreed that an error had been made. Although the figure had been corrected in later 
news broadcasts, an online version of the report still contained the incorrect figure. This was 
amended and the oversight was acknowledged.  
 
Other Local Radio – News – 20 June 2007 
The complaint 
A complaint was received in relation to news reports of a fatal car accident which had 
incorrectly reported the circumstances of the driver’s death. The complainant was concerned 
that the error would cause further distress to the family.  
Findings 
The ABC agreed that its reports had been inaccurate. The reporter responsible contacted the 
family to apologise for any distress caused.  
 
 
Upheld complaints of factual inaccuracy relating to ABC Online 
 
News Online – 1 March 2007 
The complaint 
In a report on bagpipe noise it was asserted that two sound sources of 108dB and 122dB, 
respectively, generated a combined sound of 230dB. An audience member wrote to complain 
that this was inaccurate.  
Findings 
The ABC acknowledged the error and advised that the story had been removed from the 
website.  
 
News Online – 3 March 2007 
The complaint 
A complaint was received regarding the online news story ‘Sydneysiders turn out for Mardi 
Gras parade’. The complainant specifically questioned the line "Over half a million people are 
lining Sydney's streets", which, it was alleged, was a massive overstatement of crowd figures.  
Findings 
The ABC agreed that this estimate of the crowd size should not have been reported as fact. 
The report was amended.  
 
News Online – 5 March 2007 
The complaint 
A story on the murder of an Adelaide teenager mentioned that she was involved in the “emo” 
music scene, and asserted that emo song lyrics dealt with subjects such as teenage 



 18

depression and suicide. A complainant wrote to question what significance this had to the 
murder case, and disagreed with the picture painted of emo music.  
Findings 
The ABC agreed that the story should not have generalised about emo music in the way that 
it did and the description was removed. The reference to the girl’s involvement in the scene, 
however, was found to be justified.  
 
News Online – 15 March 2007 
The complaint 
A complaint was received about an online weather report that gave the temperature of Horn 
Island as -17.3c. The complainant felt that this must have been incorrect, given that the 
temperature in more temperate Brisbane was +30c at the time.  
Findings 
The ABC acknowledged that the temperature was incorrectly reported.  
 
News Online – 16 March 2007 
The complaint 
Two online users pointed out that a report on weather changes in the northern hemisphere 
incorrectly stated that 0.18 was three times 0.6. 
Findings 
The ABC agreed that there was a typographical error in the story; the temperature rise in 
question should have referred to 0.06 degrees. The figure was corrected. 
 
News Online – 16 March 2007 
The complaint 
An online user pointed out that a news story titled ‘Myer to buy four Harris Scarfe stores’ 
stated that Myer would take over Harris Scarfe's Doncaster store, but that Harris Scarfe did 
not have a store in Doncaster. The reader suggested that the report should have referred to 
the Werribee store. 
Findings 
The ABC acknowledged the error and agreed that the reference should have been to the 
Werribee store.  The report was corrected. 
 
News Online – 6 April 2007 
The complaint 
A story about scientists releasing captive-bred pythons into a fenced reserve stated that this 
was the first instance where reptiles had been bred and released into the wild. A complainant 
wrote to inform of another similar program with turtles, asserting that it was therefore incorrect 
that the story’s subject had been a true first.  
Findings 
The ABC acknowledged the error and the report was corrected.  
 
News Online – 6 April 2007 
The complaint 



 19

In the story ‘US man arrested for feeding homeless’, Florida was referred to as a city rather 
than a state of the US. A reader wrote to point out the error.  
Findings 
The ABC acknowledged the error and amended the report. 
 
News Online – 6 April 2007 
The complaint 
An online user wrote to draw attention to the typographical error in the online story 
‘Sundanese soldiers use rape as weapon of war’, which the complainant considered insulted 
the people of western Java when Sudanese nationals had been the intended subject.  
Findings 
The ABC apologised for the error which was subsequently corrected on the webpage.  
 
News Online – 7 April 2007 
The complaint 
A complainant wrote to point out that the story ‘Pope Benedict leads Good Friday mass’ must 
be in error as it is forbidden in the Catholic church to celebrate “mass” on Good Friday.  
Findings 
The ABC acknowledged the error and amended the report. 
 
News Online – 8 April 2007 
The complaint 
A complaint was received in relation to a news story about an Adelaide train driver which 
referred to Coromandel Valley Railway Station. The complainant pointed out that the train line 
does not extend to Coromandel Valley and that the reference should have been to 
Coromandel Station.  
Findings 
The ABC acknowledged the error and the complainant was assured that the matter was 
brought to the attention of the Adelaide newsroom.  
 
News Online – 19 April 2007 
The complaint 
A complaint was received regarding a report about the potential link between hormone 
replacement therapy (HRT) and ovarian cancer. The story quoted from British research 
published in The Lancet and the complainant alleged that the ABC’s selective reporting of the 
study’s findings amounted to scare mongering.  
Findings 
The complainant was assured that the article was not “scare mongering” but did acknowledge 
that the figures cited could be misleading. A qualifying sentence was added to the article to 
put the figures in perspective.  
 
News Online – 21 April 2007 (received) 
The complaint 
An online user wrote in regard to the Bunbury WA news page, which included a footer stating 
“Australian Western Standard Time… is 7 hours ahead of UTC”. The complainant asserted 



 20

that AWST was in fact 8 hours ahead of UTC (but had a time difference with England of 7 
hours due to English summertime).  
Findings 
The ABC acknowledged the error.  
 
News Online – 23 April 2007 
The complaint 
A complaint was received about the use of the phrase “draining wetlands” to describe a NSW 
government proposal to assist in shoring up drinking water supplies. The complainant 
asserted that the technique in question involved building banks to isolate wetland areas from 
rivers, allowing them to then dry out naturally. This was not, the complainant alleged, 
equivalent to draining them.  
Findings 
The ABC agreed that it would have been more correct to use the term “disconnecting 
wetlands” and the report was amended accordingly. 
 
News Online – 29 April 2007 
The complaint 
In an online report on mental health support for returning soldiers, the Medical Association for 
the Prevention of War was referred to as a “veterans’ association”. An audience member 
wrote to complain that this was not an accurate description of the group, as they were “a 
political association with a political agenda”.  
Findings 
The ABC upheld the complaint on the grounds of factual inaccuracy. The report was 
amended to describe the association as a “doctors’ group”.  
 
AM – 2 May 2007 
The complaint 
Regarding a story on US withdrawal from Iraq, a complainant wrote to assert that George 
Bush had vetoed the withdrawal bill rather than “the US” as the report had stated.  
Findings 
The ABC acknowledged the error and corrected the online transcript.  
 
News Online – 3 May 2007 
The complaint 
Two complaints were received in regard to the story ‘Do Not Call Register begins taking 
numbers’, which incorrectly cited the URL of the register.  
Findings 
The ABC apologised for the error and the URL was corrected.  
 
News Online – 7 May 2007 
The complaint 
Two audience members wrote to advise that an image of Philip Ruddock was used rather 
than one of Kevin Rudd in the ABC News Online story ‘Rudd warns of Labor poll slide after 
Budget’. 



 21

Findings 
The ABC agreed that the wrong image had been used and the report was amended. 
 
News Online – 11 May 2007 
The complaint 
The ABC received a complaint that a news report had included incorrect information about the 
age of a woman killed in an accident. 
Findings 
The ABC apologised for the error and corrected the report. 
 
News Online – 22 June 2007 
The complaint 
An audience member submitted a complaint regarding the name of a sound file available on 
the ABC server. The file name included the string “braverapist”, which was considered 
inappropriate for a story about contact between the Royal Australian Navy and the Iranian 
navy.  
Findings 
The ABC apologised for this production oversight.  As the previous story had been about a 
serial rapist it is believed that the staff member responsible had, by accident, brought across 
part of the previous file’s name. Producers were reminded of the need to ensure that audio 
file names correspond with the story to which they relate. 
 
 
Bias and Balance 
 
Three complaints were upheld associated with issues of bias and balance.  
 
ABC Online – AM – 3 March 2007 
The complaint 
An ABC Online user complained that an item titled ‘Boy’s death highlights gap in US health 
insurance system’ lacked balance as it only included views critical of US Government health 
policies.   
Findings 
On review, the ABC agreed that the report needed a wider range of perspectives on the 
effectiveness of the US health care system in order to meet editorial requirements for 
balance.  The handling of this complaint also breached ABC editorial requirements as a 
response was not provided to the complainant within the required time frame. 
  
News Online – 20 May 2007 
The complaint 
Two audience members wrote separately to complain about anti-Israeli bias in the headline 
‘Israel continues air raids despite new Gaza truce’. The complainants stated that the news 
item made no connection between the inter-Palestinian truce and the separate issue of 
rockets launched against Israel and Israeli retaliation. 
Findings 



 22

The ABC agreed that the headline was inappropriate, and amended it to read ‘Hamas, Fatah 
agree to cease-fire deal’. 
 
Incidental Advertising 
 
Three complaints comprising four issues were upheld on the grounds of incidental 
advertising.  
 
702 ABC Sydney – Afternoons – 2 March 2007 
The complaint 
During a regular segment about luxury items a newly-released car model was discussed. A 
listener wrote to complain about how often the brand name was mentioned, alleging it 
equated to advertising for the vehicle.  
Findings 
While the segment in question was intended to be of a humorous nature, the ABC 
acknowledged that the content of the discussion, including repeated references to the model 
and make, constituted a breach of ABC editorial requirements.   
 
Midday Report – 11 May 2007 
The complaint 
A viewer complained that a news item about Starbucks coffee had breached ABC Editorial 
Policies. The viewer argued the story had no news value; that the item was simply a 
discussion about Starbucks’ commercial activities. The complainant also felt the story 
repeatedly gave prominence to the Starbucks company and product name. 
Findings 
The story, which was bought in from overseas, was largely about Starbucks’ research in 
relation to customers and the company’s expansion worldwide. The ABC agreed the report 
did not demonstrate genuine news value and was not sufficiently questioning or incisive. The 
ABC also acknowledged that within the context of the report, the commercial references were 
inappropriate. The complaint was therefore upheld on two counts of incidental advertising.  
 
News Online – 18 June 2007 
The complaint 
An audience member who receives ABC Online’s NewsMail bulletins wrote to complain that 
she had received a press release from an external company as part of the service.  
Findings 
When ABC News Online sends NewsMail bulletins, the process includes a confirmation step. 
It was found that spammers (not necessarily connected with the company in question) had 
found a way to insert foreign material into the email at this confirmation point. The ABC 
apologised to the complainant for this editorial oversight, and had also included an apology in 
a subsequent NewsMail bulletin.  The complainant was assured that extra care was now 
being taken to ensure that an error of this nature did not recur. 
 
Unfair Treatment 
 
Seven complaints were upheld that alleged unfair treatment.  
 



 23

triple j – Pirate Radio – 3 March 2007 
The complaint 
A complaint was received about a segment during which listeners were invited to call in with 
stories about “crazies” encountered on public transport. The complainant expressed concern 
that this only worsened the stigma suffered by people with a mental illness.  
Findings 
The ABC reviewed the broadcast and agreed that at times, the broadcast dealt with the issue 
of mental illness inappropriately. While the presenter had not intended to denigrate those 
suffering mental illness or offend listeners, the ABC agreed that the presentation should have 
been more sensitive.  
 
NSW State Election 2007 – 24 March 2007   
The complaint 
The ABC received four complaints that televised coverage of the results of the NSW State 
Election had inappropriately included the comment “The Strangler Returns”, in reference to 
the re-election of the Member for Coffs Harbour, Andrew Fraser. One of these viewers also 
complained that when they phoned to point out the error, they were advised that the ABC was 
not responsible for the feed as it was being provided to the ABC directly from the Australian 
Electoral Commission.   
Findings  
Internal investigations confirmed that an error had occurred and the comment had been aired 
as the result of a combination of human and technical error. The ABC apologised to Mr Fraser 
directly and also broadcast an apology.  As a result of this incident, procedural changes were 
implemented to ensure that an error of this nature does not happen again. In relation to the 
complaint handling issue, the ABC apologised for the erroneous information given to the 
complainant and agreed that this was a breach of Editorial Policy requirements for complaint 
handling. The ABC explained that the information at the bottom of the screen providing the 
election results was in part created from a live stream of data supplied by the Electoral 
Commission. However, the content of the comments, including the line regarding Mr Fraser, 
was the responsibility of the ABC.  
 
7.00 News – 25 April 2007  
The complaint 
The ABC received a complaint about the use of the term “Koori” in a graphic to describe 
participants in an Indigenous veterans march through Redfern on ANZAC Day.  
Findings  
The complaint was upheld as ABC editorial policy specifies that names designating specific 
regional groups should not be used in general contexts, as was the case in this instance.   
 
7.00 News – 18 May 2007 
The complaint 
A Tasmanian viewer wrote to complain about gender bias in a caption used during a news 
story about rain in rural areas. The story included interviews with a farming husband and wife, 
during which, the complainant alleged, the husband was captioned as “Farmer”, but the wife 
was captioned as “Wife”, which the complainant felt effectively dismissed her contribution to 
the family’s farming business.  
Findings  



 24

Upon review it was found that the Tasmanian news bulletin did use the “Wife” caption, even 
though other states captioned both interviewees as “Farmer”. The complaint was upheld on 
the grounds of sexism.  
 
 

(ii) Matters of taste and standards 
 
Inappropriate content 
 
There were seven upheld complaints comprising eight issues regarding inappropriate content 
such as violence, coarse language, offence to religious feeling and poor taste.  
 
7.00 News and Amba: The Siberian Tiger – respectively 5 and 8 January 2007  
The complaint 
In addition to the six complaints cited in the previous quarterly report, the ABC received a 
further complaint about footage of Saddam Hussein’s execution which was included in a news 
report about the capturing of illegal phone images recording the event. The viewer 
complained that the footage was too violent and graphic, broadcast without prior warning and 
inappropriate for its timeslot when children were watching. The viewer also complained about 
the natural history program Amba: The Siberian Tiger, one scene of which depicted the frozen 
body of a hunter and mauled limbs, which was felt to be inappropriate for the timeslot.  
Findings 
While defending the use of the pictures in the news story, the ABC acknowledged that a 
warning should have been broadcast in the introduction and agreed that the pictures could 
have been used more sensitively and at a shorter length. In response to the complaint about 
Amba, the ABC agreed that the segment featuring the dead body of the hunter was 
unsuitable for broadcast in the timeslot. The ABC apologised and assured the viewer that the 
matter had been raised with the relevant programming division. The handling of this complaint 
also breached ABC editorial requirements, as a response was not provided to the 
complainant within the required time frame. 
 
ABC Radio National – Short Story – 18 February 2007 
The complaint 
A complaint was received concerning the perceived lowering of standards on ABC Radio 
National. The complainant outlined specific concern about bad language and inappropriate 
(sexually related) content during a short story reading.  
Findings 
The complaint was upheld on one count of inappropriate content in relation to coarse 
language. Although the content of all the programs cited was deemed appropriate, it was 
agreed that the reading on Short Story should have been preceded by a language warning. 
 
News Bulletin – 23 April 2007 
The complaint 
A parent complained that the bulletin shown directly after Play School contained footage of 
wounded and deceased people, including an injured child in a hospital bed, in a story about 
the conflict in Somalia. 
Findings 



 25

The complaint was upheld as the broadcast did not comply with editorial requirements 
requiring special care to be taken to ensure that the content of news bulletins is appropriate 
for the timeslot in which they are broadcast.   
 
7.00 News – 23 April 2007 
The complaint 
In a story about the cost of drugs to the community, government and society, the 
accompanying footage showed cocaine being cut, divided and snorted, two people smoking 
marijuana, as well as the general preparation of marijuana for consumption. A viewer 
complained that the footage was superfluous, added nothing to the story and was 
inappropriate for its timeslot.  
Findings 
The complaint was upheld as the ABC’s approach when covering a drug-related story is to 
restrict images to – at most – the preparation of illegal drugs and not to show their 
consumption.  
 
ABC2 – Classic Albums – 25 April 2007 
The complaint 
A complaint was received concerning language used in the Sex Pistols episode of Classic 
Albums, which had a G rating and was shown at 4.30pm.  
Findings 
It was agreed that the program included a single instance of coarse language which was not 
appropriate for the G rating.  
 
ABC North Coast NSW Local Radio – Mornings – 30 May 2007 
The complaint 
A listener wrote to complain about offensive language during a reading from a book. The 
complainant felt that there should have been a warning about the language and that it was 
inappropriate at the time of day.  
Findings 
The ABC agreed a warning should have been provided.  
 
ABC Illawarra NSW Local Radio – Mornings – 30 May 2007 
The complaint 
A complaint was received concerning alleged offensive language in a music track.  
Findings 
The ABC agreed that the language in this track was unsuitable for broadcast on this network.  
The ABC’s investigation found that the presenter had actually intended to play a different 
track.  
 
 
Sensitivity and Portrayal 
 
One complaint was upheld on the grounds of sensitivity and portrayal.  
 
7.00 News – 7 April 2007 



 26

The complaint 
This complaint concerned the use of footage in a story about a fatal ultralight plane crash. 
The footage used for the story clearly revealed the plane’s registration number, which was 
seen by the deceased pilot’s family and friends prior to being notified by the police of his 
death.  
Findings 
The complaint was upheld. The journalist and producer who worked on the story were 
unaware that the plane’s registration numbers were so easily recognised in the pilot 
community but will ensure such details are obscured in the future. The ABC apologised for 
any distress caused to the family and friends of the deceased who saw the broadcast. 
 
Standards of presentation 
 
One complaint was upheld on the grounds of presentation standards.  
 
Midday Report – 30 April 2007 
The complaint 
A complaint was received in relation to a report that used the term “schizophrenic” to describe 
the rapidly varying nature of the real estate market. The complainant asserted that the term 
should be reserved for its correct medical usage to prevent community confusion about the 
psychiatric condition.  
Findings 
The ABC agreed that the term should not have been used in the given context.  
 
 

(iii) Corporate / Infrastructure 
 
Captions 
 
There was one upheld complaint relating to captions.  
 
The Einstein Factor – 25 March 2007 
The complaint 
A viewer wrote to complain about the synchronisation of captions during The Einstein Factor. 
It was alleged that the captions were about two minutes ahead of the rest of the program.  
Findings 
The ABC upheld the complaint. The matter was raised with the organisation providing ABC 
captioning, who acknowledged that an error had occurred.  
 
Complaints handling 
 
During the three-month period there were 18 complaints upheld on matters relating to 
complaints handling. There were 15 instances in which a response was not provided to a 
complaint within the statutory 60-day time frame. In four of these 15 instances, the complaints 
were also upheld on other grounds and have been described in the previous sections. There 
was one instance in which incorrect information about editorial responsibility had been given 



 27

to a complainant, which has been mentioned above. One complaint was upheld where a 
presenter responded directly to a complaint. The remaining upheld issue is described below. 
 
Message Stick complaint – originally received 23 March 2007 
The complaint 
A viewer, who had originally written to complain about the program ‘The Convincing Ground’, 
shown on Message Stick in two parts on 19 and 26 February, submitted a second complaint 
in regard to the complaint handling process. Specifically, it was asserted that a breach of 
confidentiality had occurred, as he had received a call from a non-ABC journalist concerning 
his initial complaint.  
Findings 
The ABC determined that a breach of complaint handling policies had occurred because ABC 
Television failed to keep the original complaint confidential.  
 



 28

4. Summary of investigations completed by the Complaints Review Executive 
 
During the period 1 April to 30 June 2007, the Complaints Review Executive (CRE) made 
determinations in relation to fourteen matters. No complaints were upheld. 
 

a) Standard of dress of female presenters on ABC Television 
 
A viewer who was dissatisfied with responses to previous complaints submitted a further 
complaint about the standard of dress of some female presenters on ABC Television. The 
complainant was particularly concerned about presenters on Spicks and Specks, My 
Favourite Album and Collectors, commenting “what a shame the ABC approves of… 
unnecessarily distracting and immodest dressing”. 
 
The CRE found both female presenters to be dressed in contemporary garments 
appropriate for evening television. The CRE found no evidence that the material 
broadcast breached ABC Editorial Policies and the complaint was not upheld. 
 
b) Conflict of interest in regard to appointments  
 
A complainant sought review of his complaint about the recruitment of particular staff to 
temporary broadcasting engagements at ABC Illawarra. The complainant felt that there 
was a conflict of interest involved in the appointments as the relevant personnel were 
externally involved, respectively, in media training and producing voice-overs for a 
commercial company. 
 
The CRE found that the relevant staff did not, on one hand, conduct media training 
workshops while employed by the ABC and that, in the other case, the worker was 
retained on a week-by-week basis and Radio management were aware of his pre-existing 
arrangement to voice commercials. As the CRE found no breach of ABC Editorial 
Policies, this complaint was not upheld. 
 
c) Bias in terminology in current affairs 
 
A request for CRE review was received concerning a complaint about the label “rogue 
state”, particularly in relation to North Korea. The complainant cited many transcripts, 
some which were published more than six months ago. The CRE advised reviews could 
only be conducted on the programs which were broadcast in the last six months. The 
programs the complainant referred to in this period included Mornings on 702 ABC 
Sydney, 11 October 2006; Lateline, 13 September 2006; AM on Networked Local Radio, 
8 July 2006; and Correspondents Report, 30 July 2006.   
 
The CRE found the use of the term “rogue state” provided relevant information and 
context in all of the examples that were reviewed. This complaint was not upheld. 

 
d) Bias and offensive religious material linked from ABC website 
 
An audience member submitted a request for review of her complaint regarding online 
religious material accessible via an ABC religious website. The material in question was a 
list of links to non-ABC “anti-religion sites” via an archived ABC website, The Sacred Site. 



 29

The complainant felt that having these websites accessible from the ABC site was an 
endorsement and gave these websites unnecessary publicity and encouragement. 
 
The CRE found that although regular maintenance of The Sacred Site had ceased in 
2002, it was still accessible through third-party websites but that at the time of review the 
‘Anti Sites’ section was no longer available. The CRE found that the links listed on the 
‘Anti Sites’ page were accompanied by adequate warnings and had been included to 
provide a range of views on religious matters. The CRE conclusion was that this 
complaint was not upheld. 
 
e) Bias in documentary 
 
A complaint was received regarding a Canadian Broadcasting Corporation documentary 
titled ‘The Denial Machine’ broadcast on Four Corners on 26 February 2007. The 
complainant felt that the report was a blatantly biased presentation that was largely a 
series of emotive ad hominem arguments. The complainant stated that “the ABC ha[d] 
taken a partisan position on the science of global warming”.  
 
The CRE found the program was about techniques being used to influence public opinion 
- a matter of public importance - and principal relevant viewpoints were presented on the 
application of those techniques. The CRE found the program gave adequate coverage to 
the views of scientists expressing doubt over the causes of global warming. This 
complaint was not upheld. 
 
f) Lack of rigor in current affairs interview 
 
An audience member sought review of his complaint about an interview on AM with 
Minister for Foreign Affairs, Alexander Downer, broadcast on 27 March 2007. The 
complainant argued that the line of questioning in relation to David Hicks was soft and felt 
more particular questions should have been asked about the legality of the process.  
 
The CRE found that a range of stories about David Hicks and the legality of the US 
Military Commissions had been covered on AM. The CRE also found that the line of 
questioning with Minister Downer, and tone of delivery, met the requirements of Section 
3.6 to investigate issues affecting society and individuals. The complaint was not upheld. 
 
g) Inaccurate details in news 
 
A complaint was raised concerning the ABC 7.00 News reporting of the murder of a 
Tasmanian man. The complainant, a solicitor representing the family, felt that some items 
were not accurate and grossly misrepresented the actual situation. The ABC had reported 
that the man had earlier been found guilty of drug-related offences.   
 
The CRE found that ABC News had checked court records and found that the man had 
been convicted of drug and fishing offences. In terms of balance, ABC News had included 
positive comments from the man’s son and neighbours about his character and role in the 
community. The CRE considered that the ABC had not sensationalised the drugs-related 
charge. The complaint was not upheld. 
 



 30

h) Imbalance in news 
 
An audience member sought review of a complaint about a report on the US mid-term 
election broadcast on AM 9 October 2006. The complainant felt the item was unbalanced 
and the program offered no rebuttal to an offensive comment about the Democrats. The 
AM item focused on the impact of a sex scandal involving a Republican congressman.  
 
The CRE noted the complainant’s concern about Republican claims that Democrats had 
orchestrated the scandal; however, the CRE found that coverage on AM, across three 
items, was balanced and presented a range of relevant perspectives in a reasonable 
time. The complaint was not upheld. 
 
i) Political bias in news  
 
A listener registered a complaint about 774 ABC Mornings program on 3 April 2007. The 
complainant felt the presenter’s description of David Hicks as a young man “famous for 
remarkable achievements” demonstrated contempt for the US military commission 
process, and left-wing political bias. The reference to Hicks was included in the 
introduction to the program, inviting callers to comment on the situation facing two young 
Australians in the news that day; Hicks, whose plea bargain had just been announced, 
and Ian Thorpe, who was under scrutiny about abnormal test results.  
 
The CRE did not regard the use of the phrase “remarkable achievements” in relation to 
Hicks as evidence of contempt for the US Military Commissions or of left-wing political 
bias in the context presented. The presenter described Hicks as pursuing a path against 
better judgement, languishing in jail and being an improbable cause célèbre, which did 
not put him in the same positive light as Thorpe. The CRE also found that the tone of the 
presenter’s delivery to be even handed, lacking emphasis on a particular perspective and 
not indicative of a personal opinion. The complaint was not upheld. 
 
j) Bias and imbalance in religious programming 
 
A complainant sought review of his complaint about an interview on ABC Radio National’s 
Religion Report with Leni Brenner broadcast on 21 March 2007. The complainant alleged 
that Mr Brenner’s “racist” comments were aired without critical analysis, and that a 
previous interviewee from the opposing viewpoint had been questioned in a more critical 
fashion.  
 
The CRE found that interviews broadcast on ABC Radio National’s Religion Report on 14 
February, 21 February and 21 March covered a diversity of views about anti-Zionism. The 
interviews were conducted in a very similar style and tone. The CRE did not detect any 
aggression in the discussion with the previous interviewee or fawning in the interview with 
Mr Brenner. The complaint was not upheld. 
 
k) Poor taste in comedy programming 
 
A complaint was submitted regarding a sketch on The Chaser’s War on Everything 
broadcast on 2 May. The complainant found the skit about the impact of Parkinson’s 



 31

disease on a busker who performed as a statue to be “cruel and discriminatory” against 
people suffering from the disease. 
 
As ABC Television categorised the content as a satire, it was reviewed against Editorial 
Policies for Performance content, and the Code of Practice on Discrimination. The CRE 
found that the content was produced in a way that minimised harm to individuals and did 
not contain disparaging or demeaning images or comment.  The complaint was not 
upheld. 
 
l) Bias in current affairs 
 
An audience member requested review of his complaint about the introduction to a story 
on The 7.30 Report entitled ‘Scientists regrow fat for breast cancer victims’ broadcast on 
27 March 2007. The complainant felt the presenter was expressing his own opinion in the 
introductory statement that “one of the great modern obsessions is to reduce obesity”. 
The complainant alleged that the use of the word “obsession” belittled the legitimate 
concern over obesity and reflected the presenter’s own personal views and bias.  
 
The CRE found that it was justified to refer to the modern “obsession to reduce obesity” 
given the amount of media coverage about the issue. The CRE did not agree that the 
statement reflected bias on the part of the presenter, and did not agree that the word 
obsession in common usage indicated a disorder or defect, as alleged. The complaint 
was not upheld. 

 
m) Political bias in factual content 
 
A listener requested a review of his complaints about ABC Radio National’s Late Night 
Live program broadcast on 26 February 2007 and the reaction of the ABC Radio National 
Breakfast presenter to a promotion for Late Night Live the following day. The complainant 
felt the presenters of Late Night Live and Breakfast showed a lack of respect for the 
Prime Minister. He also felt that the presenter of Late Night Live was using his program to 
promote The Australian and his column in that newspaper.  
 
The CRE’s review included an explanation that Late Night Live was categorised as a 
factual program, not news. The CRE found that the presenter’s nickname for the Prime 
Minister was presented in a satirical manner. He also found that mentioning the column in 
The Australian did not promote or provide endorsement. The CRE found that the 
Breakfast presenter’s reaction to hearing the “McKew versus Magoo” phrase included in a 
promotion for the repeat of Late Night Live later in the day did not reflect bias towards or 
against either of the people mentioned. The complaint was not upheld. 

 
n) Poor taste in comedy 
 
An audience member requested a review of his complaint about The Chaser’s War on 
Everything broadcast 28 March 2007. The complainant objected to a skit which featured 
the Queen’s face superimposed over the body of an elderly person in swimwear. The 
segment was satirising coverage of the NSW Leader of the Opposition during the State 
Election campaign. 
 



 32

The CRE considered that the segment created a ridiculous proposition as part of a 
satirical performance and that appropriate thought had been given to the potential of the 
satire to harm people. The complaint was not upheld. 


